Wednesday, January 28, 2009

"Lang" "Kawi"

orait.. entry kali aku nak cite time cuti raya cina.... aku yg diisi dengan aktiviti menghabiskan beras... dan duit.. tp syok... :D cuti ray cina baru2 nie.. aku g langkawi ngan family aku semua...

1st Day : Penantian feri di Jeti

ermm.. pagi2 lagi kita org dah bangun nak bertolak ke.. jeti Kuala Perlis.. mak aku ckp nak kena cepat nak dapat feri awal... so kita org pun bangun la pagi2.. last2.. sampai pkul 11.. kat jeti.. tp.. feri pukul 4 baru ada.. so mencongok la.. kat jeti tu...


- Jeti Kuala Perlis -



- Penantian Satu Dugaan -



Akibat kebosanan yang teramat.. aku dan... keluarga berjalan-jalan di pangkalan maritim kuala perlis... nie shot dari maritim nye pengkalan....


wajah kanak2 yg tak reti panas terik.. yang sempat aku shoot... huhuhuhuhu...

Sesampai Di Jeti



- Jeti Point -




nie je beberapa keping yg dapat aku shoot... sbb nak cepat..

Tempat-tempat Yang Dilawati

- Pekan Kuah -




Pekan kuah... tempat makcik-makcik nak membeli belah... hahahahaha...... pendek cerita tmpt perabis duit... sbb barang2 cn semua nye murah...

- Dataran Lang -


Salah satu mercu tanda Langkawi.. Dataran Lang .. dimana terdapatnya patung helang yang besar.. apa kaitan helang ngan langkawi.. "Lang" berasal dari nama helang.. yang terdapat banyak di situ.. menurut cite org2 kat situ la...



- Kota Mahsuri -

Sumpahan Mahsuri yang menyebabkan die terkenal selain daripada kecantikan die la.. kat sini merupakan historical park.. menceritakan tentang mahsuri... yang dihukum bunuh... atas fitnahan org... beliau menyumpah langkawi menjadi padang jarak padang terkukur selama 7 keturunan.. sekarang sumpahan tu dah abis..
sbb keturunan beliau yang ke-7 iaitu wan aishah dah ada... Cun jugak beb!! ada berani try la... :)


makam mahsuri



Cara membuat makanan tradisional KARAS


- Dayang Bunting -



Tasik Dayang Bunting tempat nak mandi manda... ada org kata.. org kata la.. tmpt nie kalo sapa pasangan yang berkahwin still x dikurniakan anak setelah mencuba pelbagai posisi dan aksi.. x dpt juga.. anak bila mandi kat sini nanti insyallah dpt la anakye... kesahihannya... saya pun ngak sure...



Selain dari tu jugak.. nama dayang bunting ini dapat dari. bukit dayang bunting ni.. yang berbentuk seperti pompuan yang sedang bunting atau mengandung....



tapi ramai gak la... yang mencuba nak suruh dibuntingkan oleh Tasik nie... termasuk la laki2.. hahahaha....









1 comment:

  1. ooo org putih 2 org tuh kire dayang bunting la eh?

    ReplyDelete